Nieuwe regels voor B2C-invorderingen

Vanaf 1 september 2023 gelden nieuwe regels voor ondernemingen die schulden bij een consument willen invorderen.

Eerste betalingsherinnering kosteloos

Er moet altijd een eerste betalingsherinnering verstuurd worden, die nog geen aanrekening van bijkomende kosten mag bevatten.

Pas als de consument niet betaald heeft gedurende een wachttermijn van veertien dagen na deze eerste betalingsherinnering, kunnen bijkomende kosten en/of intresten in rekening worden gebracht. Er moet gewaarschuwd worden in deze eerste betalingsherinnering hoeveel die kosten zullen bedragen.

Bedingen à la “bij niet-betaling op de vervaldatum is van rechtswege een vergoeding van 150 EUR verschuldigd” zijn dus voortaan uit den boze ten aanzien van consumenten.

Intrest en forfaitaire schadebedingen begrensd

Schadebedingen worden begrensd. Voor schulden tot 150 EUR mag er maximaal 20 EUR schadebeding gerekend worden. Voor schulden tussen 150 en 500 EUR mag er maximaal 30 EUR + 10 % van het schuldbedrag van de schijf van 150 EUR tot 500 EUR gerekend worden. Voor schulden vanaf 500 EUR mag er 65 EUR + 5 % van het schuldbedrag vanaf de schijf van 500 EUR gerekend worden, met een maximum van 2.000 EUR.

Let wel, om überhaupt een schadebeding te kunnen aanrekenen moet dit voorzien zijn in uw contractsvoorwaarden. De wettelijk voorziene bedragen zijn niet automatisch van toepassing.

Bevatten uw contractsvoorwaarden hogere bedragen of percentages, dan zullen deze bedingen buiten beschouwing gelaten worden. Kan u dan nog terugvallen op de gewone wettelijke regeling, nl. artikel 5.240 BW dat voorschrijft dat er een recht is op vergoeding van de bewezen buitengerechtelijke invorderingskosten ? Het antwoord is niet eenduidig. Als het beding werkelijk zo overdreven is dat het “onrechtmatig” is, zou de schuldeiser verstoken zijn van elke mogelijke schadevergoeding.

Ook de intrest wordt begrensd. Vroeger gold al dat een kennelijk onredelijk hoge intrest gematigd wordt door de rechter. Voortaan is ook een objectieve grens voorzien, namelijk die van de handelstransacties (momenteel 12 %).

Opgelet voor wederkerigheid! Niet nieuw, maar wel zeer belangrijk en vaak vergeten, is dat een schadebeding wederkerig moet zijn. Er moet dus in de contractsvoorwaarden voorzien zijn dat als u zelf met de eigen verplichtingen in gebreke blijft, de consument ook aanspraak maakt op een gelijkwaardige (daarom niet: identieke) vergoeding. Zonder wederkerigheid is een schadebeding onrechtmatig en zal het nietig bevonden worden.

Invordering door externe professional: opnieuw ingebrekestelling

Leveren de zelf verrichte betaalaanmaningen niets op en doet u beroep op een professional (advocaat, incassobureau,…), dan moet deze opnieuw eerst een ingebrekestelling mét opnieuw wachttermijn van veertien dagen sturen alvorens andere invorderingsmiddelen aan te vatten (bijvoorbeeld een huisbezoek of dagvaarding).

In deze ingebrekestelling zijn heel wat bijkomende zaken verplicht op te nemen, zoals de vermelding dat de consument de verantwoordingsstukken voor de schuld kan verkrijgen, dat hij een betaalplan mag aanvragen, en hoe hij een betwisting kan uiten. Advocaten en gerechtsdeurwaarders moeten in een afzonderlijke alinea, in het vet gedrukt en in een ander lettertype de clausule  "Deze brief betreft GEEN dagvaarding voor de rechtbank of beslag. Het gaat niet om een procedure van gerechtelijke invordering” opnemen.

De professional moet overigens ook controleren of een eerste betalingsherinnering met wachttermijn al verstuurd werd. Is dit niet het geval, dan moet dit alsnog eerst gebeuren.

Schorsing invordering als consument betaalplan vraagt of schuld betwist

Als de consument binnen deze tweede wachttermijn van veertien dagen een afbetalingsplan aanvraagt of een gemotiveerde betwisting van de schuld kenbaar maakt, moet hierop eerst gereageerd worden alvorens verdere invorderingsmaatregelen mogen worden ondernomen. Bovendien moet dit antwoord er komen binnen de dertig dagen, zoniet wordt de intrest geschorst.

Sancties

Niet-naleving van deze bepalingen kan resulteren in een vrijstelling van schadebeding voor de consument, of soms zelfs een algehele vrijstelling van betaling van de schuld (!), naast boetes en maatregelen ten aanzien van de professionals.


Wettekst


Pas de schadebedingen in uw algemene voorwaarden voor consumenten aan, en houd rekening met de gewijzigde regels als u als onderneming bij een consument betaling wil vragen van een schuld. Reallegal staat u bij bij invorderingen. Contacteer ons.

Vorige
Vorige

Indexeren, indexeren, wie zijn best doet kan het leren

Volgende
Volgende

Boek “Wegwijs in appartementsmede-eigendom” verkrijgbaar